מיגרנה היא צורה של כאב ראש חד-צדדי, קשה, מלווה בבחילה, הקאה ורגישות לאור ורעש. ללא טיפול, יכול ההתקף להמשך כמה שעות ועד כמה ימים. התקפי המיגרנה נשנים בתדירות שונה בין האנשים, בין אחת לכמה שנים ועד 2 ויותר בשבוע.

על פי הרפואה המערבית מאבחנים שני סוגים של מיגרנה:

מיגרנה קלאסית (מיגרנה עם אאורה- סימנים מקדימים) שכוללת הפרעות ראייה, כגון קווי זיג-זג, טשטוש או היעלמות של קטע משדה הראייה.

מיגרנה נפוצה (מיגרנה ללא סימנים מקדימים)- 90% ממקרי המיגרנה, המלווה בתחושה כללית רעה או נטייה לרגזנות לפני התקף. הכאב מתואר ככאב הולם, בדרך-כלל חד-צדעי, נמשך בין 4 שעות ל-74 שעות. לפעמים יתכנו אף 3-2 התקפים בשבוע. הכאב מוקל באמצעות הרפיה או אפליקציה של קור על העורף (לעתים רחוקות יהיה הכאב מוקל בחום). השלב שאחרי ההתקף עלול להיות מלווה בחולשה כללית, בחילה או הקאות.

 

כאבי ראש מסוג מיגרנה הם תופעה שיכולה לחזור על עצמה ללא שום התרעה, לכן יש חשיבות רבה מאוד לזיהוי הגורם להתקף הכאב, כך נוכל להפחית ביעילות את תדירות ההתקפים.

ידועים מספר גורמים אשר ביכולתם לגרום להופעה של כאב הראש, השפעתם שונה מאוד בין האנשים. אנשים הנוטים להתקפי מיגרנה, חשוב שילמדו להיות בהקשבה לגופם, כדי שיוכלו לזהות את הגורמים המשפיעים על התהוות ההתקף.

 

גורמים פיזיים המהווים גורם להתפתחות מיגרנה:

חוסר יציבות של כלי-הדם- שינויים בכלי הדם, היצרות של כלי-דם קטנים בקליפת המוח ובאזורים נוספים במוח, כשלאחר מכן יש התרחבות משמעותית, גורמים להופעת הכאב.
סטרס- בעקבות שחרור מוגבר של אדרנלין, משתחרר סרוטונין בריכוז גבוה. עודף סרוטונין גורם לכיווץ כלי-דם ומוביל להתקף.
מעורבות של גורמי דלקת- כאשר יש שחרור של חומרים גורמי דלקת (למשל היסטמין), יגרמו אלו לכיווץ של כלי-הדם, לחדירות מוגברת של כלי-הדם ולהתקף מיגרנה. התפתחות של אלרגיה יכולה לגרום למיגרנה וכך גם כל מצב דלקתי אחר.
סיפור משפחתי (גנטי-תורשתי)- נטייה תורשתית מהווה בסיס להתפתחות של מיגרנה כתוצאה מגורמים סביבתיים שונים המהווים טריגר להתקף או לחומרתו, למשל מתח, עייפות, חוסר או עודף שינה, חוסר אכילה או אכילת יתר, שינויים הורמונליים (נטילת גלולות, תופעות קדם וסתיות- PMS), נטילת תרופות (למשל נוגדי דיכאון).
אלרגיה למזונות- אלרגיה מהווה גורם מכריע בהתפתחות מיגרנה. התגובה האלרגית גורמת לגוף לשחרור מוגבר של אדרנלין וכן של היסטמין. תיתכן גם רגישות מוגברת לחומרים שונים שמקורם במזון (תיראמין, דופאמין, סרוטונין, טריפטופאן). בין המזונות העלולים לגרום לאלרגיה- צבעי מאכל, חיטה, סויה, תירס, בוטנים, תפוזים, בננה, יין, חלב ומוצריו, בשר בקר, פיצוחים, קפאין (יעזור בזמן התקף, אך גם עלול לגרום אותו).
בעיות בעמוד-שדרה- לחץ של החוליות הצוואריות על העצבים, וכן בעיות במבנה של עמוד-השדרה, עלול להשפיע גם על זרימת הדם ולגרום להופעת התקף.
במקרים רבים ניתן לראות שלבעיות רגשיות, חרדות, חששות, לחצים ומתח נפשי, יש השפעה רבה על התפתחות של מיגרנה, כאבי ראש וסחרחורות.

לעיתים נראה גם דפוסי התנהגות שונים, הגורמים להתפתחות מיגרנה, ביניהם, סלידה משליטה חיצונית, חוסר יכולת לקחת אחריות על חיינו, חוסר בגמישות של המחשבה, התנגדות לזרימה של החיים- גורם לסטגנציה בחיים, הדחקת רגשות, הערכה עצמית נמוכה.

 

המלצות לטיפול במיגרנות בדרך הטבעית

המטרה של הטיפול הטבעי במיגרנה היא למנוע כמה שניתן מלהגיע למצב שבו הופכים למנוטרלים מפעילות. ישנם מספר דברים באורח החיים שחשוב מאוד לשנותם, בהתאם לאותם גורמים שנמצאו כמשפיעים על התפתחות של התקפי המיגרנה.

 

לחיות נכון ומאוזן

תזונה נכונה ומאוזנת מהווה גורם חשוב ויעיל למניעת התקפים. במידה והמיגרנה נגרמת עקב אלרגיה או רגישות למזון מסוים, הימנעות מוחלטת ממזון זה תהיה הכרחית. המלצות כלליות לתזונה כוללות מזונות שאינם מוגדרים כאלרגנים, דוגמת פחמימות מלאות (לחם מקמח מלא, אורז מלא, קינואה ועוד), שמנים בכבישה קרה, ירקות ופירות, קטניות (חומוס, פול, טופו אורגני), טחינה, שקדים ואגוזים, אבוקדו ועוד. מומלץ להתייעץ עם נתורופת ולהתאים את התזונה באופן אישי למצב הבריאותי, לגיל ולגורמים נוספים כמו מחלות רקע שונות.

 

צמחי מרפא

השימוש בצמחים ובתוספי תזונה יעיל גם הוא בסיוע למניעת התקפים של מיגרנה וכן יכול לעזור ביעילות לטיפול גם במקרה של התקף שכבר התפתח. ישנם צמחי מרפא הידועים ביעילותם להפחתת התקפי מיגרנה בהם בן-חרצית, פלפלת, שום ועוד. מומלץ גם שימוש בתוספי תזונה, המומלצים הם סידן, מגנזיום, ויטמינים מקבוצת B, חומצות שומן אומגה 3.

 

להניע את הגוף

פעילות גופנית מתונה מאוד וקצרה, כזו שמבצעים באופן קבוע, תסייע מאוד במניעת התקפים חוזרים (לעומת פעילות ממושכת שגורמת לשחרור סרוטונין, שעלול להגביר את הכאב). בנוסף, טיפולי מגע שונים (שיאצו, טווינא, עיסוי) המשולבים עם טכניקות להרפייה והירגעות, למשל מדיטציה, רייקי, יוגה או דמיון מודרך, יהיו יעילים אף הם למניעת התקף.

 

ניחוחות מרפאים

  ארומתרפיה, שיטה לריפוי בעזרת שמנים אתריים, יעילה ומסייעת למניעת התקפי מיגרנה. השמנים האתרים מסייעים לגוף להגיע לאיזון, הן פיזי והן אנרגטי, והם משפרים את התפקוד של כל מערכות הגוף. ארומתרפיה יכולה גם לסייע ולהקל בזמן של התקף מיגרנה, ישנם שמנים אתריים המומלצים לשימוש בזמן התקף.

"מיגרנה סטופ" הינו מוצר ארומתרפי טיפולי למניעה ולהקלה על הופעת מיגרנות, תערובת שמנים להרחה המשלבת לבנדר, הליקריסום וקמומיל רומאי, פועלת לאיזון מהיר של הגוף והמוח.

תערובת נוספת יעילה להרגעת מיגרנות וכאבי ראש, שילוב של מנטה ולבנדר, לשימוש בהרחה או מריחה מקומית על הרקות.

 

לחשוב אחרת

במקרים שבהם התקף המיגרנה נגרם בשל דפוסי חשיבה נוקשים, שינוי של דפוסי חשיבה ויצירת דפוס מחשבתי חדש יסייע רבות, למנוע התקפי מיגרנה.

בספרה "אתה יכול לרפא את חייך", מציעה לואיז היי משפט המהווה דפוס מחשבתי חדש שיכול לעזור במניעת התקפי מיגרנה- "אני נרגע אל תוך זרימת החיים ומניח לחיים לספק לי את כל צרכיי בקלות ובנוחות. החיים נועדו עבורי".

 

בריאות ואהבה.