יש לי ווידוי, אני לא משתמשת בקרם הגנה ביומיום, וכאשר אנחנו מבלים בבריכה, אני משתמשת בקרם מרכיבים טבעיים שאני רוקחת.
אני אפילו מורחת את הקרם רק פעם אחת, יותר מזה אני לא זוכרת.


קרם הגנה חובה לשים! בטוחים?

למעלה מ-30 שנה של פרסום מאסיבי, הנוגע למודעות לחשיפה נכונה לשמש, ולהימנעות מחשיפה בשעות מסוכנות, גורמים לכך, שבאופן אוטומטי אנשים נמרחים בקרם הגנה, כי ככה חונכנו.
אני שואלת את עצמי, ואותך, האם זו הדרך הנכונה ובטוחה, או שמא עלולים להיגרם נזקים בריאותיים בשל השימוש במאסיבי וללא אבחנה, בקרם הגנה?

 

במה כדאי להשתמש? איך לבחור?

כמו בכל דבר בחיים, גם בתחום ההגנה משמש קיימות אפשרויות בריאות, וגם כאלו שפחות. 
ואני חושבת, שכל בחירה צריכה להתקבל מתוך החלטה מודעת ומושכלת. 
כלומר, כדאי לנסות ולהבין מהן האפשרויות שעומדות לפנייך, ולבחור מתוך הבנה.
הנה כמה דברים שגיליתי, כשחקרתי את האפשרות לרקוח קרם הגנה טבעי.

 

זה מה שיש על המדף

בואו נעשה קצת סדר במדף המוצרים להגנה מהשמש.
ישנם שני סוגים של חומרים פעילים בקרם הגנה- כימיים ומינרליים.

  • קרם הגנה כימי, מכיל חומרים כימיים (מעל 10 סוגים שונים, מרבית הקרמים מכילים שילוב של מספר חומרים כימיים) שנספגים בשכבות החיצוניות של העור, וסופגים את קרינת השמש המזיקה (uva) בתוך שכבת העור.
  • קרם הגנה מינרלי (מכיל אבץ אוקסיד או טיטניום די-אוקסיד) פחות נספג בשכבות העמוקות של העור, פועל באמצעות אפקט מראה, וגורם להחזר של קרינת השמש המזיקה החוצה.

היום מתחיל להתברר, שקרם הגנה כימי מכיל חומרים שבטיחותם אינה ידועה (הם אושרו בשנות ה-70 של המאה הקודמת, כאשר הפרמטרים לבטיחות חומרים היו, איך לומר, לא מאוד נוקשים).
(לקריאה נוספת על החומרים הכימיים בקרם הגנה)


בואו רגע נדבר על המטרה של קרם הגנה

אם לנסח את זה במשפט אחד, המטרה של קרם ההגנה היא למנוע את שריפת העור על ידי מניעת הפגיעה של קרני השמש (בעיקר קרני UVA), ובהמשך, למנוע נזקים נוספים לעור, כגון פיגמנטציה, הזדקנות מהירה ועוד.

אולם, האם שימוש בקרם הגנה מפחית את הסיכון ללקות בסרטן העור?
מחקרים עדכניים מעלים השערה כי לא בטוח שיש קשר ישיר בין השימוש בקרם הגנה למניעת תחלואה בסרטן העור (מלנומה). 
לעומת זאת העובדה שהשימוש בקרם הגנה גורם לאנשים להישאר זמן רב יותר חשופים בשמש, בשעות המסוכנות, זה כשלעצמו בהחלט מגדיל את הסיכון להתפתחות תאים סרטניים.

אז מה יכול להיות בעייתי בשימוש בקרם הגנה?
השימוש בקרם הגנה מונע ספיגה של ויטמין D (שנוצר בעור לאחר ספיגה של קרני UVB), והוא חשוב ליותר מ-50 תהליכים מטאבוליים בגוף, וחוסר שלו בגוף, עלול לגרום למחלות קשות.

בנוסף, החומרים הכימיים שקיימים בקרמי ההגנה המסחריים, בשימוש רצוף וממושך, עשויים לגרום לפגיעה במערכות שונות בגוף, כגון מערכת הורמונלית (במיוחד אצל תינוקות ונשים בהריון).

ומהזווית הסביביתית, מצאו שחומרים אלו, כאשר נשטפים מהמתרחצים בים, גורמים לפגיעה בסביבה הימית, באלמוגים ובחיות הים.

קרם הגנה מינרלי נחשב למזיק פחות, אך כדאי לשים לב כי חלק מהקרמים להגנה משמש מכילים שילוב של שני סוגי החומרים, כימי ומינרלי ביחד.

 

הגנה טבעית מהשמש, זה אפשרי!

לכל החומרים הטבעיים, מעצם היותם חומרים ממקור צמחי ועם תכונות לריפוי עור, יש יכולת להגנה מפני קרינת השמש:
שמן שקדים למשל ייתן הגנה של SPF 5
שמן קוקוס, SPF 4-6 
חמאת שיאה – SPF 4-6
אבץ אוקסיד - SPF שנע בין 2-20, תלוי בריכוז החומר במוצר.
שמן זרעי פטל אדום- SPF מעל 25
שמן גזר- SPF מעל 35

כלומר, מרבית החומרים הטבעיים, אינם נותנים הגנה מספקת לשהייה ארוכה בחוץ, בקיץ החם והשמשי שלנו, אבל, היתרון של השימוש בהם, הוא בעצם השפעתם של החומרים הטבעיים להועיל לעור, לרפא, ליצור התחדשות, לעודד ריפוי דלקות, ולמנוע נזקים בעור.

 

כמה מילים על תזונה נכונה

עניין נוסף שחשוב להתייחס אליו, הוא התזונה, והיכולת של חומרים מזינים לספק לגוף הגנה מהשמש, מבפנים!
אני תכוונת לאכילה מאוזנת, מגוונת ועשירה בחומרים נוגדי חמצון (כל מה שקיים בירקות, פירות, אגוזים וזרעים, נבטים ועוד) שמסייעת להגן  על הגוף ועל העור מבפנים.
רכיבים חשובים להגנה הם קרוטנואידים, דוגמת ליקופן, בטא-קרוטן, אסטקסנטין (astaxanthin, המופק מאצות אדומות), ויטמין  C, אבץ, חומצות שומן חיוניות ועוד.
כאשר מקפידים על כל אלו בתזונה (ואם צריך, נוטלים תוספים), אנחנו יכולים להגן על העור שלנו  בצורה מיטבית.

 

מה אני עושה?

אני, באופן אישי, מתוך החלטה מודעת, נמנעת משימוש בחומרים כימיים על העור שלי (ומאוד משתדלת להימנע גם עם בנותיי הקטנות).
אני סומכת על איכות החומרים הטבעיים שבהם אני משתמשת ביומיום (וכאן באמת כדאי להקפיד), שיספקו הגנה בסיסית יומיומית.

אני משתמשת בסרום שמנים טבעי, כזה שמכיל שמנים צמחיים עשירים בנוגדי חמצון, קרוטנואידים, פיטוסטרולים, חומצות שומן חיוניות, רכיבים נוגדי דלקת ומרפאים את העור. אני משתמשת בקרם עשיר ברכיבים צמחיים איכותיים, וכך אני מגנה על העור שלי מבפנים.

 

מה הבחירה שלך?

אז אם בחרת להשתמש בקרם הגנה רגיל, חשוב להימרח שוב ושוב, ולהישאר בצל בשעות החמות.

אם בחרת להימנע משימוש בחומרים כימיים, חשוב אף יותר להימנע משהייה ממושכת בשמש, בוודאי בשעות החמות, ולנקוט כל אמצעי הגנה כדי למנוע שריפת העור ופגיעה מתמשכת ועמוקה.

ומידי פעם, כל יומיים או שלושה, חשוב לצאת לשמש, ללא קרם הגנה בכלל, לטווח זמן של 15-30 דקות (תלוי בצבע העור) ולחשוף את העור לקרני UVB, כדי שלא תסבלו ממחסור בויטמין D (חשוב לדעת! כדי שהגוף ייצר ויטמין D בעור, כדי להימנע מרחצה בסבון בשעות שלאחר החשיפה לשמש)

אז בקיץ, עם השמש החמה, הכי חשוב להיות חכמים, לעשות בחירה מתוך מודעות.


חופשה נעימה ובריאה