אחד המינרלים החיוניים לחיינו הוא הברזל. בלי רמות נאותות של ברזל בגוף, כל התפקודים של הגוף עלולים להיפגע, בעיקר אספקה של חמצן לכלל הרקמות ותאי הגוף.

מינרל הברזל - חיוני לחיים

ברזל הוא מינרל החיוני לקיום החיים. תפקידיו בגופנו נחקרים בהרחבה ותרומתו לבריאותנו אינה מוטלת בספק. נוכחות הברזל או העדרו בגופנו ישפיעו על יכולת הולכת החמצן לרקמות. ללא ברזל בתאים אין אפשרות לייצר אנרגיה הדרושה לתהליכי החיים, וזו אחת הסיבות לכך שאנשים הסובלים ממחסור בברזל חשים בעייפות. שני שליש מהברזל בגופנו מצוי בתוך חלבון ההמוגלובין שמהווה חלק ממבנה כדוריות הדם האדומות. הברזל משפר פעילות אנזימטית בעת בניית החלבונים, הוא חיוני לספיגה של ויטמיני B ומגביר ספיגה של סידן ונחושת.

 

ספיגת הברזל בגוף

את הברזל ניתן לצרוךהן ממזונות מהחי והן ממזונות מהצומח, אך הצורה הצמחית נספגת פחות טוב בגופנו ולכן מקובל לחשוב שצמחונים וטבעונים זקוקים לתוספות ברזל. אולם, אם נקפיד על תזונה העשירה בברזל ממקורות שונים, ונשלב עם מזונות המכילים ויטמין C אין כל סיבה שנגיע למחסור בברזל. ברזל הנצרך יחד עם ויטמין C באותה ארוחה נספג טוב יותר, ואם נשים לב, נראה שהטבע בא לעזרתנו בעניין זה- ניתן לראות שבמקרים רבים ויטמין C וברזל מצויים יחדיו באותם המזונות.

 

נוכחות הברזל במזון

מזונות רבים מכילים ברזל, בהם בשר מסוגים שונים, מעט בחלב ומוצריו, ויותר באצות ים, בירקות עליים ירוקים (תרד, מנגולד, פטרוזיליה ועוד), בקטניות (שעועית יבשה לסוגיה, אפונה, פול, חומוס, עדשים), באגוזים וזרעים (שקדים, קשיו, גרעיני דלעת, גרעיני חמניות), טחינה (עדיף משומשום מלא), בברוקולי, אבטיח, אבוקדו, פירות יבשים (תאנים, משמשים, שזיפים), קינואה, מולסה, בורגול ושמרי בירה.

אכילת בשר בצירוף למקורות ברזל צמחיים, עשויה להגדיל את ספיגת הברזל ממזונות אלה. אכילת מזונות עשירים בוויטמין C, כמו פירות הדר, תות-שדה, עגבניות ופלפלים, בזמן אכילת מזונות עשירים בברזל, מסייעת לגוף לספוג את הברזל.

ומצד שני, חשוב לדעת שישנם מזונות החוסמים את ספיגת הברזל. מומלץ להפריד בין צריכת מזונות אלה, לבין צריכה של המזונות העשירים בברזל, על מנת לאפשר לגוף לספוג את כמות הברזל המירבית הדרושה לו. מזונות המעכבים או מונעים ספיגת ברזל כוללים קפה, תה, חלמון ביצה, חלב, סיבים וחלבון סויה.

 

אנמיה על רקע של חוסר בברזל

אנמיה זה מצב שבו יש ירידה בכושר הובלת החמצן על-ידי כדוריות הדם האדומות אל תאי הגוף. ניתן לאבחן אנמיה באמצעות בדיקת דם. הסיבה השכיחה ביותר לאנמיה היא חוסר ברזל בדם, אך גם צריכה נמוכה של ויטמין B12 וחומצה פולית מהמזון, או מחלה כרונית ממושכת עלולים לגרום להופעת אנמיה.

מחסור בברזל עלול להתרחש כאשר הוא אינו נספג במידה מספקת מהמזון, בין אם כתוצאה מדיאטה דלת ברזל או כתוצאה מספיגה בלתי מספקת של הברזל מהמעי מסיבות שונות, או בשל איבוד דם כתוצאה מדימומים. אנשים אשר אינם צורכים מספיק ברזל במזונם, או שאינם סופגים מספיק ברזל או שמאבדים ברזל בדרכים שונות יפתחו אנמיה מחוסר ברזל, אשר תוביל לפגיעה בכושר הגופני ועד לאי יכולת לבצע פעילות כלשהי. יתכנו גם תסמינים נוספים כגון תשישות כללית, סחרחורות, חיוורון, הפרעות בשינה, אובדן תיאבון, הפרעות בקצב הגדילה, ציפורניים שבירות, נשירת שיער, הפרעות קשב וריכוז, קשיים בנשימה ואף התעלפויות.

 

תזונה נכונה לספיגה יעילה

בעזרת תזונה נכונה והקפדה על סוגי המזונות וגיוון, אפשר בקלות להגדיל את ספיגת הברזל ולמנוע מחסורים. חשוב לדעת שהגוף סופג מהמזון כמויות קטנות של ברזל ולכן חשוב לאכול מגוון גדול של מזונות עשירים בברזל, להקפיד על צריכת מזונות אלו בכל ארוחה ולעשות זאת באופן יומיומי.

 

בריאות ואהבה.